12 maj 2016
Stora Nygatan 45, Stockholm
Ett framgångsrikt hållbarhetsarbete kräver att organisationer och företag har med sig de egna medarbetarna. Den här populära kursen ger dig kunskap kring hur man skapar en effektiv internkommunikation som får hela organisationen att dra åt samma håll.
Under dagen varvar vi teori, verkliga case och praktiska moment där ni arbetar såväl gemensamt som individuellt.
Vi går igenom/visar hur du:
– Strategiskt positionerar hållbarhet inom din organisation genom att skapa en "Sustainability story".
– Använder rätt process och taktik för att engagera ledningsgruppen och andra interna målgrupper.
– Skapar effektiva åtgärder för att förändra beteenden.
– Levererar ett konsekvent och ett engagerande budskap till dina intressenter.
– Hjälper dina anställda att bli insatta och involverade i hållbarhetsfrågan.
– Positionerar hållbarhet även som något ekonomiskt fördelaktigt.
(Se nedan för fullständigt program).
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med internkommunikation i näringsliv och offentlig förvaltning, till exempel;
– Chefer och hållbarhetsansvariga
– Kommunikations-, informations- och marknadschefer
– Kommunikatörer, informatörer, miljösamordnare, strateger
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
– nycklar till effektiv internkommunikation av ert hållbara varumärke.
– ökad kunskap om hur man strategiskt och taktiskt positionerar hållbarhet internt.
– tydlig och användbar förståelse för hur värderingar hos de interna målgrupperna kan användas för att nå målen med hållbarhetsarbetet.
Kaffe serveras från kl. 8.30
09:00–09.30 Välkomnande och introduktion
Vägkarta för hållbarhetskommunikation.
09:30–10.30 Hitta er egen hållbarhetshistoria
Om hur du skapar angelägenhet och inspirerar internt genom en tydlig vision och budskap som engagerar.
10:30–12.00 Målgruppens värderingar och behov
Om hur du får ledningens stöd och röst och via värderingar hos de interna målgrupperna kan nå målen för hållbarhetsarbetet.
12:00–12.50 Lunchpaus
12:50–14.00 Engagera genom att involvera
14:00–14.15 Kaffepaus
14:15–15.00 Att mäta och visa framgång
15.00–16:00 Öppet samtal med erfarna
Ett informellt och öppet samtal med tre erfarna hållbarhetsansvariga som både lyckats och misslyckats bygga hållbara varumärken inifrån. Vad har funkat och inte funkat? Hur ser de på din utmaning?
Medverkande:
Inger Matsson, Hållbarhetschef Scandic Hotels
Mia Torpe, Miljöchef HSB
Micke Robertsson, fd Hållbarhetschef Coop/KF
16.00–16:30 Kritiska framångsfaktorer
16: 30-17:00 Hur tar man det första stegen
17:00-17:30 Avslutande diskussion
Datum: 12 maj 2016
Tid: 09.00–17.00.
Plats: Futerra, Stora Nygatan 45, Stockholm.
Deltagaravgift: 7 900 kr exkl. moms. Kursavgiften inkluderar måltider under dagen samt fullständig kursdokumentation.
Kontakt:
Magnus Norrman 070-729 37 21 magnus.norrman@bbm.bonnier.se
Kursledare
Kaj Török
Kaj Török är en av grundarna till Futerra i Stockholm. Hans mål med yrkeslivet är att inspirera till hållbarhet och förtroende. Han har sedan 1996 arbetat som kommunikatör och projektledare för en stor mängd organisationer, till exempel Arla, Det Naturliga Steget, HSB, Länsstyrelsen i Stockholm, MAX, Naturvårdsverket, NCC, Panasonic, Skanska, Svanen, Svenskt Sigill och Åhléns.
År 2009 emottog Kaj priset Green Awards i London för kreativ och effektiv grön kommunikation tillsammans med Max Hamburgerrestauranger.
Han har en magisterexamen i systemekologi från Stockholms Universitet och är utbildad inom marknadsföring och kommunikation vid IHM och Berghs. Kaj är dessutom första europé att bli certifierad förtroendetränare hos Franklin Covey. Kaj är en mycket efterfrågad moderator och presentatör. I kunduppdrag arbetar han oftast som kommunikationsstrateg.
Postadress
MiljöRapporten, Bonnier Business Sustainability
113 90 Stockholm
Besöksadress
Torsgatan 21, 113 21 Stockholm