17 maj 2016
Saturnus Konferens
Denna utbildning lär dig att räkna på hur hållbarhetsarbetet påverkar affären och lönsamheten. Syftet med kursen är att ge dig färdigheter i att ta fram beslutsunderlag för satsningar där hållbarhet och affärsmässighet går hand i hand. Under dagen går vi bland annat igenom en steg för steg-metodik i att räkna på hur olika typer av hållbarhetsprojekt påverkar lönsamheten direkt och indirekt.
Hållbar utveckling är en ödesfråga för mänskligheten och får allt större strategisk betydelse för företag i alla branscher. Många är övertygade om att satsningar på miljö, klimat och socialt ansvar i de flesta fall är bra för affärerna. Till exempel visar en undersökning utförd hösten 2015 av Demoskop att sju av tio svenska företag anser att hållbarhetsarbete är lönsamt.
För att gå från idé till handling och göra större satsningar kräver dock en företagsledning konkreta siffror och ett välgrundat beslutsunderlag för att våga göra några större satsningar.
Denna utbildning syftar till att du ska lära dig hur du kan omsätta ett hållbarhetsprojekt till affärsvärde och därmed hur mycket projektet faktiskt är värt i kronor.
Under dagen går vi igenom en steg för steg-metodik för hur man kan räkna på lönsamheten i ett hållbarhetsprojekt. Utgångspunkten är vedertagen metodik för hur investeringar traditionellt bedöms finansiellt, men applicerat på hållbarhetsområdet.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Hur olika typer av hållbarhetsprojekt påverkar olika branschers lönsamhet
– Hur man räknar på direkta effekter av hållbarhetsarbete (till exempel resursbesparing eller ökad försäljning)
– Hur man räknar på indirekt effekter av hållbarhetsarbete (till exempel förbättrat varumärke och ökad kundlojalitet)
– Hur man hanterar osäkerheter i kalkylen
– Hur en företagsledning fattar sina beslut och vilka krav det ställer på beslutsunderlag för hållbarhetsinvesteringar
– Vilka faktor som är viktiga för olika målgrupper inom företaget när man vill ha igenom en hållbarhetsinvestering
– Grundläggande ekonomiska begrepp som diskonteringsränta, ROI och nuvärdesprincipen
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Denna utbildningar vänder sig i första hand till de som arbetar med verksamheter som förväntas vara lönsamma, till exempel:
– Miljö- och hållbarhetschefer.
– Konsulter
– Ekonomer
– Affärsutvecklare
– Företagsledning
– Affärs- och produktansvariga som vill skapa ökat affärsvärde genom att integrera hållbarhet i sin affär
MÅL MED UTBILDNINGEN
Att ge deltagaren:
– Verktyg för hur man översätta ett hållbarhetsarbete till affärsvärde
– Förståelse för hur en företagsledning värderar hållbarhetsarbetet
– En argumentationsmodell för hållbarhetsarbete utifrån affären
Utbildningen genomförs i samarbete med Miljöaktuellt Utbildning.
9:00 Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare
9:30 När är hållbarhetsarbete lönsamt?
Exempel på företag som kunnat påvisa en konkret koppling mellan hållbarhetsaktiviteter och ekonomiskt resultat.
10:00 Direkta effekter
Vi går igenom första delen av metodiken – direkta effekter
– Ekonomiska begrepp – diskonteringsränta, resultat- och balansräkningens huvuddelar
– Sätta upp en investeringskalkyl för hållbarhetsarbetet
– Så hanteras och beskrivs osäkerheter i kalkylen
– Hur kopplar vi ihop vårt arbete med andra strategiska värden
12:00 Lunch
13:00 Indirekta effekter
Vi går igenom andra delen av metodiken – indirekta effekter
– Vi sätter värden på saker som varumärke, lojala kunder mm
– Vi diskuterar rimliga antaganden för ökade intäkter och kostnadsbesparingar baserat på till exempel 5 % mer lojala kunder
– Riskmodeller
– Hur kopplar vi ihop vårt arbete med andra strategiska värden
14:50 Paus och fika
15:10 Målgrupper
– Vilka måste du övertyga för att få igenom din satsning?
– Så ställer man upp en investeringskalkyl så att en CFO blir trygg utan att marknadschefen somnar
15:40 Presentation
– Vi kommer under dagen gått igenom ett exempel case som grupperna nu presenterar och diskuterar.
16:30 Sammanfattning och avslut
17:00 Avslut
Datum: 17 maj 2016
Tid: 09.00–17.00
Plats: Saturnus Konferens Slussen, Hornsgatan 15 Stockholm.
Deltagaravgift: Ordinarie pris 6 900 kr exkl. moms. Kursavgiften inkluderar måltider under dagen samt fullständig kursdokumentation.
Kontakt:
Magnus Norrman 070-729 37 21 magnus.norrman@bbm.bonnier.se
Kursledare
Markus Ekelund
Markus Ekelund har drivit lönsamma och växande företag de senaste åtta åren, sedan två och ett halvt år som vd på konsultbolaget 2050. Visionen är samma för Markus som för 2050, ”Goda affärer på en planet i balans”, därför ett olönsamt företag inte heller är ett hållbart företag. Under de senaste åren har Markus tagit fram flera rapporter med inriktning på hur företag kan bli mer lönsamma genom att integrera hållbarhet i sina affärsbeslut. Några av hans tidigare uppdrag har varit vd på managementkonsultbolaget Frontit när det blev Gasell-företag tre år i rad, ansvarig för globala infrastrukturportföljen på H&M och ansvarig för Cap Geminis Business Intelligence-erbjudande. Totalt har Markus över 15 års erfarenhet av affärsutveckling. Markus är en van och pedagogisk föreläsare och har hållit kurser inom skilda områden som IT, beslutsstöd och projektstyrning.
Postadress
MiljöRapporten, Bonnier Business Sustainability
113 90 Stockholm
Besöksadress
Torsgatan 21, 113 21 Stockholm