13 april 2016
Spårvagnshallarna, Stockholm
Den här utbildningsdagen ger dig förståelse för de vanligaste CSR-riskerna i leverantörskedjan och hur du kan hantera dessa. Under utbildningen får du grundläggande kunskaper i hur en leverantörsgranskning går till och vilka praktiska verktyg som finns att tillgå. Genom praktiska exempel lär du dig hur du kan utvärdera din leverantörs CSR-arbete.
Är du inköpare, eller annan företagsrepresentant som besöker leverantörer regelbundet och vill lära dig mer om leverantörsgranskning ur ett CSR-perspektiv är det här utbildningen för dig! Dagens leverantörskedjor är ofta komplexa, djupa och inte minst globala. Utbildningen har ett internationellt perspektiv och kommer att ta avstamp i de vanligaste riskerna inom hälsa & säkerhet, arbetsvillkor, mänskliga rättigheter, miljö och korruption som finns i leverantörskedjan både ur ett geografiskt och ett branschspecifikt perspektiv. Du får en genomgång i hur du etablerar effektiva processer för att minimera dessa risker och vilka praktiska verktyg som finns att tillgå.
I utbildningen kommer du genomgående att få praktiska exempel baserade på Ethos Internationals egna erfarenheter från oberoende tredjepartsinspektioner genomförda i olika branscher runt om i världen. Du får vägledning om vilka åtgärder som kan vidtas om oegentligheter påträffas och hur du kan arbeta med att utveckla dina leverantörer inom CSR-området.
Du kommer att få applicera dina nya kunskaper i två workshops för att få en förbättrad förståelse för området och vara bättre förberedd på att själv genomföra leverantörsgranskningar på plats.
Målgrupp för utbildningen
Du behöver inte ha några förkunskaper inom området. Utbildningen riktar sig först och främst till dig som är inköpare eller till dig som har kontakt med leverantörer av andra anledningar, men den riktar sig även till dig som är intresserad av frågorna och vill lära dig mer.
Kom och låt dig inspireras och få ny kunskap bland CSR-experter och inköpskollegor!
08.15 – 09.00
Registrering och servering av kaffe och smörgås
09.00
Välkommen
Introduktion
Utbildningen börjar med en genomgång av grunderna i CSR. Vilka områden som ingår i begreppet och vilka motiven är för att arbeta med dessa frågor. Vi introducerar en process för leverantörsgranskning som vi sedan fördjupar oss i under utbildningen.
10.10 – 10.30 Kaffepaus
Risker i leverantörskedjan
Efter pausen går vi igenom vanliga CSR-risker i leverantörskedjan både ur ett geografiskt och ett branschperspektiv. Vi visar på hur en riskanalys kan användas som verktyg för att förstå vilka leverantörer som utgör den största risken.
Kravställning
Därefter fördjupar vi oss i hur och vilka krav man bör ställa på sin leverantörskedja. Kravställning är grunden för all leverantörsuppföljning. Om man inte har ställt krav på rätt sätt har man ingenting att följa upp gentemot.
Förberedelser inför ett leverantörsbesök
Hur förbereder man sig för ett besök hos en leverantör. Vad bör man ta reda på och hur och var kan man söka efter informationen.
Workshop 1
Förmiddagen avslutas genom att påbörja avsnittet om uppföljning av leverantörer genom en gruppövning där deltagarna ska analysera och diskutera ett självbedömningsformulär som en leverantör har besvarat.
12.00 - 13.00 Lunch
Leverantörsgranskning på plats
Vad kan man titta och lyssna efter vid ett leverantörsbesök rörande hälsa och säkerhet, arbetsvillkor, mänskliga rättigheter, miljö och korruption. Vi går igenom konkreta indikationer på problem och hur man ska tolka och följa upp dem. Vi använder oss av praktiska exempel illustrerade med bilder från inspektioner som Ethos International har genomfört i olika länder runt om i världen.
14.30 - 14.50 Kaffepaus
Workshop 2
Efter kaffepausen är det dags för ännu en workshop där deltagarna utifrån verkliga exempel ska identifiera brister hos leverantörer. Vi diskuterar gemensamt igenom resultaten från varje grupp.
Hur åtgärdar man funna brister
Sista delen i leverantörsprocessen fokuserar på vilka möjliga åtgärder som finns för att hantera eventuella oegentligheter som upptäckts hos en leverantör. Vi visar exempel på hur en Corrective Action Plan (CAP) kan se ut.
Nästa steg
Vi berättar mer om oberoende tredjepartsinspektioner. Hur de skiljer sig från en leverantörsgranskning på plats. Vi presenterar exempel på olika branschsamarbeten och globala standarder för oberoende tredjepartsgranskningar.
Sammanfattning och avslutande frågestund
Utbildningen avslutas med en sammanfattning av dagen och en avslutande frågestund.
16.30
Dagen avslutas
Plats: Spårvagnshallarna,
Birger Jarlsgatan 57 A, Stockholm
Datum: 13 april 2016
Tid: 9.00- 16.30
Deltagaravgift: 6 900 kr exkl. moms. Kursavgiften inkluderar måltider under dagen samt fullständig kursdokumentation.
För mer information om utbildningsdagen kontakta Susanna Ullman, tel 08-23 47 10
Anna Lindstedt
Är vd och Certified SA8000 Basic Auditor på Ethos International, med mångårig erfarenhet av att hjälpa företag med deras hållbarhetsarbete. SA8000 är en global standard för socialt ansvarstagande på arbetsplatsen, som är certifierbar.
Postadress
MiljöRapporten, Bonnier Business Sustainability
113 90 Stockholm
Besöksadress
Torsgatan 21, 113 21 Stockholm